Jumat, 26 September 2008

LELAKI TIRAI BAMBU




"AYAHku bukan pengkhianat!” Dia menumbuk bumi. Pasir dan batu kecil melekat padu di buku tangan. “Ayahku seorang pembela!” Dia berpusing ligat di atas tunjang tumit, “kalau tidak ada manusia seperti ayahku, tak ada kemerdekaan bagi tanah lahir ni!”

Dia memecahkan bucu empat persilatan Melayu. Kelewang panjang berhulu 8 sentimeter dengan panjang matanya 39 sentimeter itu digenggam gagah dalam genggaman tangan kanan. Mata kelewang tajam bergetah itu terhambur sinarnya menimpa perabung kampung apabila terkena panahan cahaya matahari dari anjung langit. Tapak satu di atur. Padu dan padat. Lengannya di depa. Tengkolok dari jenis perlipatan Lang menyongsong angin yang disongket dengan benang emas di corak tepi kain, megah makmur di puncak kepalanya. Urat-urat betisnya membanir seperti akar cengal bila dia persembahkan tapak persilatan harimau, “ayahku bersemangat kebangsaan!” Kelewang panjang berjambul dipusing berbelas kali di atas puncak kepala sebelum dibalingkan ke perdu tembesu. “Penjajah marahkan ayahku kerana dia seorang pejung kemerdekaan. Bukan tali barut!”

Tapak satu di susun, kemas menyantun.

Kelewang panjang bermata jambul terus ditatang tegap dalam genggaman. Kali ini dia mesti hapuskan tali barut penjajah. Kekejaman manusia kejam itu akan dibalas. Kerana merekalah ayahnya di tuduh pengkhianat. Kerana mereka jugalah lelaki yang pernah menghidangkan resepi kemerdekaan itu dipandang sebagai pengganas. Dan kerana mereka jugalah ayah ditomah, kononnya ayah mahu membunuh Penghulu dan mahu menyerang ashkar-ashkar Kerajaan. Kerana jahat tali barut yang dengkikan ayah, akhirnya tawaran dua puluh ribu ringgit di keluarkan kalau dapat menangkap ayah hidup atau mati. Dan akhirnya ayah ditembak tatakala sedang mengambil wuduk di sungai. Ayah terhumban ke dalam sungai. Kepala anak peluru dari muncung senapang penjajah berselirat menembusi dada bidang ayah. Mayat ayah di kadar seperti mengandar haiwan buruan. Semua itu akan di balas! Ayah bukannya pengkhinat! Bukannnnn!

Tapak dua di atur tenaga Panglima.

“Aku takkan lepaskan muuu!” Dia terus memusing kelewang jambul. Mata kelewang yang panjang 39 sentimeter itu akan bermandi darah pengkhianat. Tengkolok lang menyongsong angin tetap megah di puncak kepala. Ayah bukan pemberontak!. Dia membaling kelewang jambul ke tengah gelanggang udara. Dengan langkah harimau tidur, mulutnya kumat kamit membaca sesuatu dan kelewang yang berpusing seperti baling-baling itu, menjunam hujung tajam ke tengah telapak tangannya. Pantas ditangkapnya mata kelewang itu kemudian di putar kembali di atas kepalanya sebelum menetak bumi.

Dia tunduk. Guliran peluh dan kegeramannya bersandingan di bumi. Di renungnya mata kelewang yang baru saja digunakan buat menetak kulit bumi. Mata kelewang itu tidak terjejas sedikit pun meskipun menetak pasir dan batu. Ayah bukan penjenayah. Ulangnya lagi. Semua itu propaganda penjajah. Dakyat penjajahhhh! Ayah seorang alim. Seorang lebai bersemangat kebangsaan. Selepas sembahyang sunat di masjid, ayah bersumpah di hadapan Pak Iman dan para jemaah, ayah bukannya perancang utama pembunuhan Penghulu. Ayah nyatakan bahawa semua itu angkara masyarakat kampung yang berebut jawatan tersebut. Dan ayah tidak terlibat langsung dalam pakatan jahat itu.

Namun tidak ada siapa yang endahkan sumpah ayah. Tidak ada insan yang percayakan cakap ikhlasnya. Malah ada yang berbisik sesama sendiri mengatakan bahawa ayahlah pengganas. Ayahlah yang merancang penutupan sistem air di desa hilir. Ayahlah yang membakar perahu Imam Mamat dan Lebai Masud. Ayah yang menutup gelanggang silat Pak Su Nik Man. Ayah yang membunuh Kapten Mac Fountaine. Puas ayah merayu dan mengadu, namun manusia tali barut penjajah tetap mengatakan bahawa ayah seorang penjenayah. Kerana itu ashkar penjajah terus mengepungi desa, mencari dan mengintai ayah. Kalau tak dapat ayah, terjumpa tapak kaki ayah juga mereka akan cincang.

Tapak tiga di buka, tapak Paduka.

“Ayah seorang yang warak!” Kelewang jambul berhulu kayu kemuning di baling tepat ke perdu cengal. Tepat balingan itu. Bergetar hulu kelawang jambul. Perlahan-lahan dia bersimpuh di atas garing pasir, tunduk tafakur kemudian mengaut angin dan menghimpunnya di batas dada. Pandangan singanya tepat menancap ke arah matahari merah di barat. Dua tiga kali dia lakukan gerak sedemikian. Di satukan dua telapak tangan secara berasingan, di tengah-tengah bidang dadanya. Telapak tangan kanan terungkup telapak tangan kiri terlentang. Kumat kamit mulutnya membaca sesuatu. Kelopak matanya terpejam, seperti sedang mengenangkan sesuatu. Telapak tangan kanan dan kiri di pusing sekali gus berserta dengan silangan kaki kanan di bawah perlipatan betis kaki kiri. Gerak gaya tapak tegap kaki keras hanuman dipertunjukkan penuh gaya berseni, “ayahku seorang yang warak!” Dia terus menentang angin, “ayahku menyayangi bangsa, agama dan tanah air.” Tengkolok lang menyongsong angin berbenang emas itu masih utuh di puncak kepalanya, “mana mungkin seorang yang sayangkan bangsanya di tuduh pengkhianat?”

Dibiarkan angin mengusap-gusap mukanya. Hujung perlipatan tengkolok lang menyongsong angin bergetar bila dia persembahkan semangat Tuah. Langkah Jebat dipersembahkan penuh tulus. Ilmu kependekaran milik sahabat lima saudara itu digali dari perlipatan ilmu arwah ayahnya. Kemudian ilmu itu di amalkan dan akan diluahkan bila bertemu tali barut koloni.

Tapak empat, langkah cepat.

“Kematian pejuang tanah air tu tetap ku bela.” Dia terus mengumpul semangat dalam dada. Tirai bambu yang tergantung di muka pintu rumahnya ditatap tegap dengan kornia matanya. Peluh-peluh mulai bermanik dan berperak di segenap sentimeter tubuhnya, “aku akan cari manusia yang memakan daging bangsaku sendiri!” Berguling dan bergulung seperti tenggiling, bingkas berdiri, dia terus mencapai keris tiga lok. Keris kebangaan Panglima itu direnungnya penuh istiqamah. “Aku akan tebus aib manusia yang menembak jasa arwah ayahku.” Keris yang ditatahkan dengan pudi manikam bersarungkan emas dipahat, ditatahkan permata bersalut, dicekak kembali dalam genggaman. Dan hari ini dia akan jadi Panglima! Biar daerah tahu. Dia anak bekas seorang pejuang. Biar kampung kenal, dia anak seorang alim. Biar koloni sedar, dia anak dari arwah manusia yang punyai semangat kebangsaan. Biar tali barut arwah ayah tahu, dia anak dari zuriat manusia yang sayangkan bangsanya sendiri. Biar abad tahu, dia waris Tok Janggut, Mat Kilau, Datuk Purba Jelai, Datok Bahaman, Mat Kelubi dan Pawang Nong.

Tapak satu di kapuh semangat menyimpuh

Keris tiga lok dibaringkan di atas jemburan. Langkah hanuman tegap bersasa dibangkitkan. Waktu dia menyilangkan hujung jariya di bawah perlipatan siku, kanta pencapah matanya memerangkap gerakan awan di langit jauh. Lama direnung hanyutan awan tersebut kemudian dilambungkan kembali renung itu pada kelewang panjang yang masih tercucuk di perdu cengal.

“Ayahku seorang pejuangggg!” Kembali berguling di atas bumi, tanpa tertanggal tengkolok Lang menyosong angin dari puncak kepala, dia mencapai tombak yang terselit di dinding. Tombak bermata tajam campuran besi sepuluh jenis itu di pusing-pusing di atas kepala, “ayah ku bukan pengkhianat! Ayah ku bukan pengikut orang kaya yang menyerang Mr. Townson yang memudiki sungai Semantan ke Lubuk Terua.” Tombak berhulu kayu kemuning berpelak tidak dilontarkan, “ayahku tidak menembak Mr. Little.” Dan tombak itu dilontarkan tepat di batang pohon cengal pasir. “ayah ku orang yang warak!”

Gerak cuaca cerah di langit jauh, meletakkan damai seketika meskipun dalam daerah tercetus kukuh konflik. Apa pun halangan yang terbujur, dia tetap dengan tekadnya. Pembunuh ayahnya mesti di cari. Kuncu-kuncu koloni yang menyiksa mayat ayahnya akan ditebas seorang demi seorang. Manusia yang simpati dengan penjajah, kemudian mengatakan bahawa ayahnya pengkhianat, akan disusuli. Ayahnya tidak pengkhianat. Ayahnya juga bukan perancang pembunuhn tok Penghulu. Dia mengulangi. Ayahnya seorang yang berjiwa kental.

Dibiarkan angin mengutis kulit tubuhnya. Tapak persilatan Melayu dikemaskan. Melangut, terpandang bapa gayung, tunduk terbayang ibu gayung. Di kanan Tuah, di kiri Jebat. Lekir di depan, Lekiau di belakang. Kasturi di tengah-tengah. Angkat kaki, tendang angin. Ada Dato Bahaman dalam gagah tendangan itu. Siku angin tetak udara. Tok Janggut tafakur dalam gugus udara. Tarik nafas, nafas Tok Gajah. Menghimpun gerak, gerak Mat Kilau. Gerak satu gerak padu, gerak dua tanah air dan agama. Gerak tiga, gerak bangsa. Koloni mesti dihapuskan.

Kerana merekalah berlakunya perpecahan di kalangan penduduk desa. Kerana penjajahlah timbulnya masalah dalam sistem pungutan cukai. Kerana merekalah pembesar-pembesar Melayu hilang punca pendapatan. Kerana mereka jugalah Residen jadi keras hati. Kerana merekalah ayahku di tuduh penjenayah. Dan kerana keji perbuatan merekalah akhirnya ayahku ditembak. Koloni dengan tali barut adalah sama. Satu karung! Semuanya pengkhianat bangsa!

Siupp!

Tombak diluncurkan pada perdu cengal. Bergetar tombak tersebut. Langkah persilatan Melayu yang padat padu dengan nafas hulubalang dan deru pendekar, menyobek tekadnya. Akanku musnahkanmu pengkhianat! Akan ku hancurkan mu tali barut yang berikan dakyah palsu. Tiba-tiba dia tafakur. Kelopak matanya tergenang. Kelamnya menyerkup diri. Ngilu di atas perbuatan anak pribumi sendiri makin memanjati rasa dan perasaannya. Apa lagi rindu itu makin bertambah bila dia ingat tutur Iman Ahmad. Iman cukup sedih dengan kematian arwah ayah dalam keadaan yang cukup menyayatkan hati.

Seorang demi seorang penduduk kampung bangkit menyarung baju wira, menyahut seruan penjajah untuk membunuh ayah dengan harapan agar dapat merebut hadiah lumayan. Iman menyesal dengan kejadian orang kampung yang jadi tali barut penjajah untuk musnahkan ayah. Iman terkilan dengan penduduk kampung yang sanggup menukar dan menggadai rentak pendekar dengan wang ringgit. Dan akhirnya ayah di bunuh dengan kejam. Bunyi tembakan serentak di sudut hening pagi menghancurkan segala-galnya. Ayah rebah terguling bersama tusukan anak-anak peluru yang berselirat menembusi dada. Apa yang diujarkan tali barut koloni itu semuanya dusta menumpang nista. Ayah menyayangi bangsa, agama dan tanahairnya.

Tapak satu di kapuh semangat menyimpuh

Kenapa jadikan ayah sasaran koloni? Apa salah ayah? Di mana silap ayah? Kenapa batang tubuh ayah yang bersalut warak dan sayangkan tanahair dititik sebagai penjenayah? Ahhhh! Manusia biadap! Menyimpan haloba dalam diri! Kebiadabanmu akan ku balassss! Apakah nyawa ayah semahal 20 ribu ringgit?

Kembali menyusun tekad, dia mencapai semula keris tiga lok. Tengkolok Lang menyosong angin dikemaskan semua di puncak kepala. Kegeramamnnya mulai mendidih. Kebenciannya pada tali barut penjajah terus memuncak. Kesedihannya akan diganti dengan kegembiraan. Mata keris di tatap tegap. Semangat juang ayah terbaring di sepit rotan keris. Janggut keris menyimpan nur agama. Gah tanah air di lambai gajah keris. Aring keris aring Mat Kilau dan Datok Bahaman. Tulang keris tulang penjajah. Keris pedang bakal menunjah!

Cisss!

Menuju pengkalan, mengendong sinar semangat, junjung tekad, himpun istiqamah dan hasrat, dia menarik kolek yang tersorok di bawah lembut daun-daun sagu yang tajam juringnya. Tebing sungai yang dirimbuni pokok-pokok kecil dan besar itu, suam sejuk airnya. Kali ini sungai akan menghimpun darah penjajah!. Dalam dirinya hanya satu. Penjajah atau manusia tali barut.

Mendayung perlahan menyusuri sungai, keris tiga lok terselit di celah bekong hitamnya. Tengkolok Lang menyonsong angin tegap teguh di puncak kepala. Guliran peluhnya berhimpun di celah kong kolek. Peluh-peluh itu nanti akan di saring menjadi renda semangat. Tali barut penjajah akan di hapuskan. Ayah bukan pengkhianat. Ayah tidak pernah menyimpan niat untuk membunuh Cikgu Usof, Guru Besar dari sekolah di kampung seberang . Ayah juga tidak pernah muafakat untuk membunuh penghulu. Ayah tidak pernah menyerang ashkar kerajaan. Tapi kenapa ayah dituduh sedemikian?

Berkolek ke hilir, semangat ingin membalas dendam makin bergunung. Suam sejuk air sungai diceduk dengan telapak tangan. Perlahan-lahan air itu digunakan buat menyapu muka. Berkayuh lagi sambil mata mencerlung tajam ke kiri kanan dan sewaktu melewati pengkalan tempat ayah di tembak, rasa ingin membalas dendam makin mencuat. Ayah dibedil ketika sedang mengambil wuduk dan kini manusia yang membedil ayah sudah di kenal pasti. Dia akan menuntut bela.

Kolek di kayuh lagi. Menghampiri selekoh, melewati tempat ayah dibedil, sambil matanya melilau kiri kanan dengan panahan geram tiba-tiba serentak timbul lapan lembaga dari dalam semak.

DAMMMMM! DAMMMMMM! DAMMMMMMM!

Koleknya berpusing. Tubuhnya tertiarap di celah kong kolek. Kolek hnayut perlahan ke hilir sebelum terungkup di dalam sungai bawah rimbunan dahan pohon jitung.

Tidak ada komentar: