Jumat, 26 September 2008

RINDU TANAH MALAYA


Bula Malaya
Bula Malaya kei Viti Talenga
Cauravou era ya gangga
Nibula ni bula kece sara
Me da sa mai vei kuna tale

(Hello Malaya dan Fiji

Pemuda-pemuda kami

Adalah askar yang berani

Mereka gembira

Hello, hello semua....

Teringatlah Fiji...Fiji sangat kecil...)

i

Hening yang jatuh berlambakan di petak padang Syria Park Nausori, Fiji tersusun padat dalam bingkai kornea mata Seremaia Vakarusa. Bekas Sarjan askar Fiji yang pernah berkhidmat di bumi Malaya antara tahun 1952-1956 itu bertongkat sambil menyapu perlahan baki kristal airmata di kelopak matanya dengan perut jari tangan kiri. Tiupan begol lagu The Last Post terus mengoyak naskah ngilu yang bersarang di dadanya. Seiringan dengan tiupan begol itu, bendera negaranya diturunkan perlahan-lahan setengah tiang sebagai menghormati teman yang gugur.

Sesekali dia melebarkan gelemair matanya ke arah bekas teman-teman yang datang dari Persatuan Bekas-Bekas Perajurit Fiji dari cawangan Tebara yang merangkumi daerah Nausori, Naitasiri dan Rewa. Teman-teman juga sudah banyak yang bertongkat, tua, perut buncit dan uzur. Kebanyakan teman-temannya merupakan anggota dari Kompeni A yang pertama sekali meninggalkan Fiji menuju Singapura melalui kapal.

Di Singapura bekas sarjan itu di pimpin oleh Ratu Edward Chakobau sebelum berpindah ke Kota Tinggi bagi jalani latihan perang. Dan ketika di Labis terciptalah lagu Bula Malaya yang dikarang oleh Josua Rabakuwaqa Komandan Platun Mortar Kompeni A. Lirik lagu nostalagia itu menebuk perlahan mozek ingatannya.

ii

1954

Darah membuak di bahu Seremaia Vakarusa. Darah itu jatuh dan mengelar urat-urat timbul di dada daun kayu kayan di pelepah bukit. Sesekali dia meluahkan kerutan di anjung wajahnya dan ternyata kerutan itu melambangkan jumlah kesakitan yang jitu. Rifelnya tetap tersangkut di bahu dan teguh ikhlas perjuangannya di Tanah Malaya seperti ikhlas teguhnya bukit-bukit di kaki Labis.

“Biar saya tumbuk daun kayu kayan ni.” Salmah, perempuan tanah Malaya memeriksa luka di bahu pejuang dari Fiji itu. Darah merah perajurit itu terlekat di hujung jari terlunjuknya.

“Daun kayu?” Muka perajurit Fiji agak berkerut bila Salmah menyentuhi lopak luka di bahunya.

“Daun kayu ni berubat.” Salmah menyapu peluh dimukanya.“Hutan Tanah Melayu kaya dengan ubat tradisional. Ayah saya selalu guna daun ni bila setiap kali dia luka. Bukan sia-sia daun kayu kayan ni di cipta.”

“Salmah...” Seremaia Vakarusa menelan liurnya. Peluh di mukanya sudah banyak yang jatuh ke bumi. “Terima kasih kerana sudi bantu saya.”

Senyuman kecil terbuhul di hujung kelopak bibir cantik Salmah. “Terima kasih juga saya pada perajurit dari Nausori kerana sudi berjuang dengan panji komanwel di tanah air saya.” Tangannya hitam terpalit daun kayu berubat yang ditampal di bahu tentera Fiji itu.

“Saya senang dengan perempuan Tanah Malaya.” Ujar Seremaia Vakarusa, “budinya setinggi bukit-bukit di Bahau ni.”

Salmah tidak pantas menjawab, mengolah sekuntum senyuman kemudian membalut luka di bahu perajurit Fiji bertubuh sasa itu. Darah yang membuak di papan bahu kini sudah berhenti. Lengkingan daun-daun ketika diterpa angin menusuk perlahan andas telinga Seremaia Vakarusa.

“Budi tu bersifat antarabangsa.” Sambil menyambung ujar, perajurit Fiji meriba rifelnya. “Ukuran peradaban sesebuah negara bukan terletak pada subur tanahnya tapi pada darjat kemerdekaanya.”

Salmah menyapu peluh di mukanya. Perempuan berambut panjang yang gemar memakai baju kurung itu mengemaskan cucuk sanggulnya. Perlahan-lahan dia berkata, “buat baik bukan kerana budi,melainkan bakti.”

“Rasanya tak mahu pulang ke Fiji.” Seremaia Vakarusa melingas pandangan ke hujung kaki bukit.

“Vakarusa, Tanah Malaya hanya tempat bertugas. Bukan tanah air saudara.” Balas Salmah.

“Tapi tak salah kalau saya katakan Tanah Malaya ni tanah air saya yang keduakan?” Seremaia Vakarusa meletakkan soalan.

“Vakarusa?”

iii

1955

Petikan tali gambus memukau Tanah Malaya. Lenggok lagu-lagu yang menyentuh hati perantau, pantas terluah di hujung jari seni Sarjan Seman. Lelaki pejuang itu tidak pernah menunjukkan resah waktu berjuang pertahankan negara. Ketika peluru musuh himpang himpit di telinganya, dia terus menentang petualang tanpa rimbunan resah di ulu hati.

“Kau seorang pejuang berjiwa tanah air, Seman.” Seremia Vakarusa menyapu peluhnya. “Pahlawan Melayu sebenarnya seorang yang berani.”

“Bukan aku seorang yang berani. Kau juga berani.“ Sarjan Seman tersenyum kecil sambil memetik tali gambus. Sesekali dia melambungkan pandangannya jauh ke kaki bukit di daerah Bahau. Dengan kecekapannya memetik tali gambus setidak-tidaknya dia telah berjaya hiburkan hati pejuang-pejuang dari Fiji. Kerana kecekapannya bermain gambus akhirnya di digelar Sarjan Gambus.

Gambus antik itu diribanya perlahan.

“Seman..”

“Ada apa Rusa?”

“Aku tertarik dengan dia.” Perlahan suara Seremaia Vakarusa sambil meletakkan pandangan pada picu rifelnya.

“Dia?” Muka Sarjan Seman berkerut. Gambus yang diribanya disandarkan ke dinding berek, “siapa?”

“Perempuan Tanah Malaya.”

“Perempuan Tanah Malaya?” Sarjan Seman diam sejurus. Kelopak bibirnya dikemam. Wajahnya berkerut memikirkan sesuatu.

“Budi baiknya tak dapat ku balas.”

“Memang itulah perempuan Tanah Malaya, Rusa.” Sarjan Seman meriba kembali gambusnya. Dua tiga kali dia memetik tali gambus, dan bunyi peteh petikan itu tertebar sayu, jauh ke hujung berek, “mungkin wajahnya tak cantik tapi dia boleh cantikkan budinya kalau dia mahu.”

“Seman,” Seremaia Vakarusa memeriksa raifelnya, “ada rindu ku tumpah di sini.”

“Rindu?” Sarjan Seman menyapu muka gambusnya, meriba kemudian memetik dua tiga lagu ngilu. “Maksudmu?”

“Salmah.” Ringkas tutur Seremaia Vakarusa.

Sarjan Seman diam. Menabur pandangan jauh ke hujung berek dan ke kaki bukit tinggi yang berbalam.

“Dia seorang perempuan yang baik,” Seremaia Vakarusa melucutkan gugus keluhan.

Sarjan Seman diam. Memasung diri dan rasanya di celah-celah petikan tali gambus yang ngilu.

iv

Sarjan Seman menyapu kristal peluh yang berkaca di wajahnya. Wajah yang berkedut itu menyimpul simpan seribu rahsia dan pengalaman waktu menuntut kemerdekaan Gambus yang pernah di petik ketika bersama tentera Komanwel disandarkan di atas almari. Kumat kamit dia gerakkan bibirnya menyanyikan lagu BULA MALAYA. Lagu nostalgia itu cukup mekar dalam indraloka ingatannya. Perlahan-lahan dialihkan pandangannya pada anak keris yang tersangkut di dada dinding. Keris tiga lok itu hadiah dari Kopral Robi, anak timur dari sempadan Malaysia-Thai. Lama direnungnya keris tersebut. Dalam budaya Melayu, bisik hatinya, keris meletakkan lambang sempurnanya wibawa Melayu dan barang pusaka yang punyai kukuh kuasa magis.

Perlahan-lahan dia mengambil keris yang memiliki ketampanan rupa, kekacakan garis dan kehalusan hiasan itu. Ditariknya mata keris dari perut sapir, lalu diciumnya mata keris berbentuk gerak ular campuran alunan ombak dan arus air itu. Terkenang Mat Kilau, terbayang Tok Janggut. Teringat Megat Panji Alam yang memakai keris panjang perbuatan Minangkabau, empat jengkal, memakai pendua berhulukan bawang sebungkal bertatahkan permata merah. Ditenung tilik anak keris kecil berseni, teringat kisah keris Raja Mambang Malik yang mempunyai mata sepukal pamur perak tiga biji di hujungnya:

Keris bernama Semilawari

Pedang bernama kilat senja

Diam dalam cembul gading.

Ombak melambung buihnya hingga hinggap di perabung rumah. Seorang lelaki, sebayanya, menjatuhkan langkah di celah-celah garing pasir dan suam percikan buih, menjinjing beg memasuki halaman rumahnya. Anak keris di simpan di dalam almari ukir. Perlahan-lahan dia meletakkan pandangan pada tubuh Dia terpegun melihat langkahan lelaki itu. Senyuman kecil berbunga di hujung kelopak lelaki bertopi anyaman buluh.

“Boleh saya tumpang tanya?” Telonya pekat Inggeris.

Sarjan Seman terpegun “tuan boleh bercakap Melayu?”

“Saya lama di Tanah Melayu.” Jawabnya, senyum sambil menyapu peluh di mukanya.

“Tuan nak tanya apa?” Sarjan seman membiarkan percikan anak ombak menimpa mukanya.

“Apakah ini rumah Sarjan Seman?” Perlahan tutur Seremaia Vakarusa, sambil melilau kiri dan kanan.

“Sarjan Seman yang mana satu tuan?”

“Sarjan Seman yang pernah bertugas dengan tentera komanwel.” Jelas Seremaia Vakarusa.

“Errrr...ya..ya..”

“Ini Sarjan Semankah?” Usul bekas tentera Fiji.

“Ya, saya.“

“Sarjan tak kenal saya lagi?” Seremaia Vakarusa tersenyum. Perutnya agak buncit.

“Saya dah tua, tuan” Jawab Sarjan Seman. Di biarkan anak-anak ombak menyapa tubuhnya. “Fikiran orang tua mudah lupa.”

“Saya Sarjan Seremia Vakarusa dari tentera Fiji.” Dia perkenalkan dirinya.

“Sarjan Seremia Vakarusa?”

“Sarjan tentu ingat:

*Bula Malaya kei Viti Talenga,

Cauravou era ya gangga,

Vosa na wei e vaka lasalasa,

Ni bula ni bula kece sara,

Me da sa mai vei kuna tale,

*(Hello Malaya dan Fiji

Pemuda-pemuda kami

Adalah askar yang berani

Mereka gembira

Hello, hello semua....

Teringatlah Fiji...Fiji sangat kecil...)

“Vakarusa, maafkan aku.” Ujar Sarjan Seman. Senyum. Mereka berpelukan ketika busa buih menyapa dan menimpa tebing pantai. “Macam mana kau tahu rumah aku?”

“Aku hubungi persatuan beks perajurit,” Sarjan Seremaia Vakarusa menompang tangan di kepala tangga, “aku bagi nombor tentera kau dan mereka berikan alamat rumah ni.”

Sarjan Seman mengeluh.

“Seman, macam mana dengan Salmah?”

“Salmah?”

iv

“Kita dah tua Rusa,” Salmah bersimpuh di beranda. Pandangannya menjalar pada kaki laut yang biru membiru.

“Tua hanya pada perkataan dan sebutan,” Seremaia Vakarusa duduk di birai tangga. Wajahnya di bayangi bilah daun kelapa gading yang berbuah kuning, “tapi kasih dan sayang saya pada awak tetap seperti dulu, Salmah.”

Bunga-bunga bungkam mengalungi keluhan Salmah.

“Salmah, saya ikhlas.”

Salmah berengsot, “awak tahu dengan keadaan saya’kan?”

“Apa salahnya kita berkongsi masalah.” Tujahan mata Seremaia Vakarusa berhimpun dalam seludang mata Salmah.

Ketika rambutnya terumbai ditiup angin, Salmah menumpang tangan di gelegar rumah. Dia berengsot ke beranda, memandang air laut yang biru membiru menebuk dinding pantai, “Rusa, lupakanlah saja niat awak tu.”

“Tidak Salmah.”

“Awak dah tengok cara hidup saya’kan?” Salmah menyelak anak-anak rambut yang menutupi dahinya. “Perkahwinan orang tua dan lumpuh macam saya ni, tentu menyusahkan awak.”

“Saya dah biasa hidup susah.” Seremia Vakarusa menyangkut topinya di kepala tangga. “Isteri saya yang dulu juga lumpuh.”

Sarjan Seman diam tidak menyampuk. Sesekali dia lingaskan pandangannya pada Salmah dengan bekas Sarjan dari Fiji itu. Perlahan-lahan dia cuba renangi lagu BULA MALAYA dalam kotak ingatannya.

“Biarlah saya di negara saya. Awak di Fiji.” Perlahan ujar Salmah, memandang alunan lembut air laut dan burung-burung menyisir di atas pulau. “Kalau awak teringkatkan saya,” Salmah menyelak anak rambut yang cuba menutup pandangannya, “doakanlah kesihatan saya. Kalau awak sayangkan Tanah Malaysia, ingatlah lagu BULA MALAYA.”

“Salmah, soal sekarang saya...saya...” Tutur Seremaia Vakarusa tergantung di situ.

“Terimalah hakikat bahawa kita takkan bersama.” Perlahan tutur Salmah.
“Kerana warna kulit?” Soal bekas Sarjan Fiji.

“Tuhan jadikan manusia berbagai warna kulit bukan untuk berkecil hati tapi untuk berfikir tentang kebesaran dan kehebatannnya.” Salmah melurut kakinya dengan minyak akar kayu yang panas.

Seremaia Vakarusa meletakkan keluhannya.

“Pulanglah ke Fiji.” Salmah memadang jauh ke dalam mata Seremaia Vakarusa, “ramai teman-teman awak menanti di sana.”

“Salmah, peluh saya banyak tumpah di Tanah Malaysia ni.” Ujar Seremaian Vakarusa antara keluhan dan harapan, “saya...saya rindukan tanah bertuah ni. Kalau awak menolak hasrat saya ini...saya takkan pulang ke Fiji lagi.”

“Rusa?”

Ombak terus berdebur, meletakkan busa buih dan menambah basah butir pasir di dada pantai.

v

*Bula Malaya kei Viti Talenga,

Cauravou era ya gangga,

Vosa na wei e vaka lasalasa,

Ni bula ni bula kece sara,

Me da sa mai vei kuna tale,

*(Hello Malaya dan Fiji

Pemuda-pemuda kami

Adalah askar yang berani

Mereka gembira

Hello, hello semua....

Teringatlah Fiji...Fiji sangat kecil...)

Tidak ada komentar: